5
(1)

Rok 2025 zapowiada się jako czas istotnych zmian w polskim systemie podatkowym, które wpłyną na przedsiębiorców i osoby odpowiedzialne za księgowość oraz kadry. Zmiany te obejmują nowelizacje dotyczące podatków dochodowych, składek zdrowotnych, podatku od nieruchomości czy regulacji związanych z JPK CIT.

Choć nowe przepisy niosą z jednej strony szereg ułatwień, z drugiej wymagają od przedsiębiorców dostosowania procedur i systemów księgowych do nowego brzmienia przepisów. Zapraszamy do zapoznania się z naszym krótkim zestawieniem, w którym przybliżymy najważniejsze zmiany oraz pokażemy, jak oprogramowanie ERP, takie jak TetaAIR, może pomóc w sprawnym zarządzaniu obowiązkami podatkowymi.

1.     Kasowy PIT, czyli nowa elastyczność w rozliczeniach podatkowych

Od stycznia 2025 roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego sposobu rozliczania podatku dochodowego, jakim jest kasowy PIT. Rozwiązanie to pozwala na odprowadzanie podatku dochodowego dopiero po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta, a nie – jak dotychczas – w momencie wystawienia faktury lub dostarczenia towaru.

Zmiana ta pozwoli przedsiębiorcom na większą kontrolę nad firmowymi finansami – nie będą oni zmuszeni pokrywać zobowiązań podatkowych z własnych środków, zanim faktycznie otrzymają należności.

Jakie warunki należy spełnić, aby móc skorzystać z wprowadzonych rozwiązań? Warto pamiętać, że:

  • przedsiębiorca musi samodzielnie prowadzić JDG, opodatkowaną zgodnie ze skalą podatkową, ryczałtem od przychodów, podatkiem liniowym bądź na zasadach IP BOX, nie prowadząc przy tym ksiąg rachunkowych,
  • roczny przychód firmy nie może przekroczyć 1 mln zł.
  • chęć skorzystania z kasowego PIT należy potwierdzić poprzez złożenie wniosku do właściwego urzędu skarbowego.

Kasowy PIT to dobrowolne rozwiązanie, które z pewnością znajdzie zastosowanie w firmach mających problemy z płynnością finansową lub obsługujących kontrahentów z długimi terminami płatności.

2.     Zmiany w składkach zdrowotnych – ulga dla najmniejszych przedsiębiorców

W 2025 roku przedsiębiorcy opodatkowani według skali podatkowej oraz podatkiem liniowym skorzystają z obniżenia minimalnej składki zdrowotnej. Zgodnie z nowymi przepisami, minimalna wysokość składki zdrowotnej będzie wynosić 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia zamiast 100%, co przełoży się na oszczędności w wysokości 104,98 zł miesięcznie.

Rozwiązanie to jest korzystne szczególnie dla firm o stosunkowo najniższych dochodach oraz tych, które przejściowo borykają się ze stratami. Warto też wspomnieć o możliwości wyłączenia z podstawy oskładkowania przychodów ze sprzedaży środków trwałych. Przedsiębiorca sam zdecyduje, czy uwzględnić takie przychody w podstawie wyliczania składki zdrowotnej.

3.     Podatek od nieruchomości – nowe definicje budynków i budowli

Kolejną ważną zmianą w 2025 roku jest wprowadzenie nowych definicji szeregu pojęć (takich jak m.in. budynki oraz budowle) w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, które zapewnią przedsiębiorcom większą klarowność co do zakresu opodatkowania swoich nieruchomości.

Nowe definicje budynku i budowli:

  • Budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, trwale związany z gruntem, posiadający fundamenty i dach. Wyłącza się z tej definicji obiekty przeznaczone do przechowywania materiałów sypkich czy ciekłych.
  • Budowla obejmuje m.in. elektrownie wiatrowe, biogazownie czy magazyny energii, pod warunkiem że są trwale związane z gruntem.

Zmiana istniejących przepisów może wpłynąć na sposób kwalifikacji obiektów. Jeśli prowadzący JDG przedsiębiorca uzna, że nowe zapisy odnoszą się do opłacanego podatku od nieruchomości, może to oznaczać konieczność zaktualizowania deklaracji podatkowych do 14 stycznia 2025 roku.

4.     JPK CIT – nowe obowiązki dla największych firm

Od 1 stycznia 2025 roku firmy, których przychody przekraczają 50 mln euro, będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i przesyłania ich do urzędów skarbowych w ramach JPK CIT.

Nałożenie na firmy nowych obowiązków w zakresie JPK CIT wymaga od największych przedsiębiorstw nie tylko aktualizacji rozwiązań w ramach stosowanych systemów księgowych, ale także może wiązać się z koniecznością przeszkolenia zespołów księgowych i IT. Oprogramowanie ERP, takie jak TetaAIR, umożliwia automatyzację tych procesów, zapewniając zgodność z przepisami i minimalizując ryzyko błędów.

5.     Zwolnienie z VAT dla małych firm w UE – nowe możliwości

Od stycznia 2025 roku małe firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w krajach UE, jeśli ich roczny obrót nie przekroczy 100 tys. euro, a sprzedaż w danym kraju zmieści się w ustalonym przez państwo limicie.

Rozwiązanie to sprawi, że przedsiębiorcy unikną konieczności rejestracji VAT w różnych państwach, co znacząco ułatwi działalność międzynarodową. Warto pamiętać, że firmy chcące skorzystać z tej ulgi muszą spełnić warunki rejestracyjne w państwie siedziby oraz składać kwartalne raporty do odpowiednich urzędów.

6.     Podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe i elektroniczne

W marcu 2025 roku w życie wejdzie również wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe, e-papierosy oraz przeznaczone do nich płyny (nazywane potocznie „liqudami”). Stawki akcyzy wzrosną nawet o 75%, przekładając się zarówno na koszty produkcji, jak i ostateczną cenę tych wyrobów. Firmy z branży stają zatem przed wyzwaniami w zakresie kalkulacji cenowych oraz uwzględnić ryzyko potencjalnego zmniejszenia popytu.

7.     Wyższe limity prowadzenia ksiąg rachunkowych

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych wzrośnie do 2,5 mln euro, co pozwoli większej liczbie firm na korzystanie z uproszczonych form księgowości. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od stycznia 2025 roku, ułatwiając działalność mniejszym przedsiębiorcom.

 

Przygotuj się na zmiany podatkowe z oprogramowaniem Teta AIR

Rozpoczynający się rok przynosi przedsiębiorcom wiele istotnych oraz pomniejszych zmian w kwestii przepisów podatkowych, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia zmian w dotychczasowej działalności. Przytoczone powyżej nowelizacje mogą wiązać się z dodatkowym nakładem prac dla pracowników działów HR & Payroll, wymagając odpowiedniego przygotowania i dostosowania procesów księgowych.

Dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak TetaAIR, firmy mogą nie tylko dostosować się do zmian, ale również usprawnić swoje codzienne operacje. Skontaktuj się z naszymi specjalistami i dowiedz się, jak TetaAIR może pomóc Twojej firmie w zarządzaniu obowiązkami podatkowymi w 2025 roku.

Czy wpis był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen: 1

Bądź pierwszą osobą, która oceni!