1 lipca 2019 r. ruszyły Pracownicze Plany Kapitałowe – system oszczędzania mający stanowić dodatkowe świadczenie dla osób przechodzących na emeryturę. Głównym źródłem finansowania mają być wpłaty pochodzące zarówno od pracownika, jak i pracodawcy, dodatkowe środki zapewnia również budżet. Jak wdrożyć PPK w firmie w sposób prawidłowy?

Co to jest PPK w firmie? Poznaj założenia nowego programu

Aktualne prognozy dla przyszłych emerytów nie napawają optymizmem. Źródłem problemu są zarówno niska wysokość przewidywanej przeciętnej emerytury, jak i niewielki odsetek oszczędzających Polaków. Program pracowniczy PPK w firmach ma pomóc w zbudowaniu odpowiedniej poduszki finansowej, po którą będzie można sięgnąć po 60 roku życia.

Program emerytalny PPK jest finansowany przez wszystkie trzy zainteresowane strony. Osoby świadczące pracę, które przystąpią do programu pracowniczego, będą musiały dołożyć do niego 2% wynagrodzenia brutto, liczonego od podstawy składek na poczet ubezpieczenia emerytalnego oraz rentowego. Do składki tej dołoży się również pracodawca (1,5% wynagrodzenia brutto) oraz samo państwo, od którego możemy liczyć na 250 zł jednorazowej dopłaty powitalnej oraz dopłaty rocznej, wynoszącej 240 zł.

 

Procedura PPK w firmie – o czym należy pamiętać?

Wprowadzenie PPK w firmie wiąże się z szeregiem nowych obowiązków. Jednym z nich jest rola administratora PPK w firmie, którego zadaniem jest przetwarzanie danych pracowników uczestniczących w planie kapitałowym. Warto pamiętać jednak, że administrator PPK w firmie ulega zmianie w momencie, w którym dana organizacja zdecyduje się na przekazanie prowadzenia PPK wybranej przez siebie instytucji finansowej.

Regulamin PPK w firmach precyzyjnie określa profil pracowników, którzy muszą być zgłoszeni do programu. Są to osoby pomiędzy 18 a 55 r. ż., które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, zlecenie, czy dowolną umowę o świadczenie usług, która obliguję pracodawcę do opłacania składek na poczet ubezpieczenia emerytalnego oraz rentowego. Regulamin PPK w firmie głosi również, że uczestnictwo w programie jest dobrowolne.

 

Jak wdrożyć PPK w firmach i nie popełnić błędów?

Procedury PPK w firmie oddziałują zarówno na wysokość zarobków dopisanych do programu pracowników, jak i na budżet pracodawcy. Warto dołożyć wszelkich starań, aby dołączenie do Pracowniczych Planów Kapitałowych zostało poprzedzone w dopasowaniu funkcjonalności programów kadrowo-płacowych oraz stworzeniu właściwych procedur.

Pracownicy mają prawo do informacji na temat zasad działania PPK oraz związanych z nim przywilejach czy obowiązkach. Prowadzenie PPK (odprowadzenie wpłat w wyznaczonym terminie oraz archiwizacja dokumentów) spoczywa na pracodawcy – ma on obowiązek przekazać środki do wybranej instytucji finansowej do 15. dnia kolejnego miesiąca względem tego, w którym zostały one wyliczone i pobrane.

 

Nie jesteś pewien, jak prowadzić PPK z wykorzystaniem Teta AIR?

Umów się na bezpłatną prezentację z naszymi specjalistami i uzyskaj odpowiedzi na wszystkie pytania, związane z prowadzeniem Pracowniczych Planów Kapitałowych w swoim przedsiębiorstwie. Poznaj możliwości oprogramowania Teta i dołącz do grona naszych zadowolonych klientów.